Sumi kijkoperatie en weekend in kliniek
Deze ochtend om 11.00 uur had ik een spoedconsult in de dierenkliniek. Mijn insteek was omdat Sumi vanochtend nog 40 graden koorts had en ik de dwangvoeding een te grote strijd begon te vinden om hem in te laten slapen.
Helaas kreeg ik niet DA John maar zijn vrouw en die vond dat Sumi te jong was en er nog te weinig is gedaan om hem nu al in te laten slapen.
Ik heb nogmaals aangedrongen hem alsjeblieft niet te laten lijden en nog meer te laten ondergaan maar ik kreeg de keus tussen 2 mogelijkheden.
Euthanasie was en bleef uitgeloten
Keus 1 / röntgenfoto laten maken want ze voelde zwelling in de buik (mogelijk gasophoping of een verstopping omdat ze nog steeds dacht aan een ontstoken maag-darmkanaal) kosten 150,00 euro ex BTW en eigenlijk weet je dan nog niets want ben nu eerlijk wat is er te zien op een foto… (deze keus viel af voor mij…)
Keus 2 / kijkoperatie waarbij alles zichtbaar is maar de basiskosten zonder dat er iets weggehaald gaat worden bij een eventueel gezwel etc. (Komen er extra kosten bij) Tja wat bleef mij over om hieruit te kiezen…ik moest iets..zo kon ik niet verder, Sumi mee naar huis was geen optie. Ik heb gevraagd om mij te bellen zodat mocht er iets ernstigs geconstateerd worden , Sumi niet uit de narcose gehaald zou worden.
Na een afscheid van Sumi op de behandeltafel ging ik schoorvoetend naar huis. Ik was boos en verdrietig tegelijk…
thuis ging de telefoon.
Sumi lag al aan het infuus, de ingreep was gedaan.
- maag en darmkanaal waren schoon en geen ontstekingen
- bekken lag een vergrootte blaas vol met urine
- Katheter kon er niet in…dus werd blaas met de hand leeggeknepen waarna de katheterslang wel ingebracht kon worden om de volledige blaas te ledigen
- urinestick gaf aan dat er wat bloed en Bilirubin in zat.
- Verder werd geconstateerd dat er haar-vastgroei zichtbaar was op een deel van de lever-kwab
- Ik sprak meteen mijn verontrusting uit…lever is het allerbelangrijkste orgaan in het lichaam, de Generaal om het zo maar te zeggen die stuurt heel veel aan!
- I.p.v biopt heeft ze een bloedonderzoek met alleen wat verhoogde enzymen wat ik begreep
- of dat stukje lever er niet operatief verwijdert kon worden kreeg ik als antwoord dat dit een behoorlijke ingreep is en dus nu niet mogelijk.
- Sumi lag aan ‘t infuus om vocht binnen te krijgen
- Ze wilde later nog proberen of de katheter er nadien nog wel makkelijk in te brengen is en de urinebuis dus toegankelijk (open) is en blijft!
Sumi moet nu zelfstandig gaan eten, hij is een dikke 500 gram aan gewicht kwijt , heeft veel pijn gehad (zij denkt door de volle blaas maar ik denk dat die blaas iets is van de laatste 2 dagen en niet iets van een week of langer want zoveel heeft hij niet aan vocht binnen gekregen) maar ja…wie ben ik !?
-Sumi blijft daar dit weekend, in de kliniek
-afspraak is dat wanneer hij verslechterd dat ze dan ook echt de stekker eruit trekken en hem laten overlijden
-mocht hij de maandag halen en ik hem thuis krijgen dat hij dan zelfstandig eet en ik hem niet hoef te dwang-voeren.
-hij moet duidelijk opgeknapt zijn , heeft nu immers extra spuiten gehad voor antibiotica, pijnstilling en een extra ontstekingsremmend middel.
Ik blijf met een onrustig gevoel zitten, zelf denk ik dat ik binnenkort toch met hem terug moet komen voor een euthanasieverzoek, voor mij is het “uitstel van executie” en heel veel rekeningen want al die bloedonderzoeken, urinetesten, ontstekingsremmer, pijnstilling, Antibiotica en katheteriseren moeten toch door mij voldaan worden. Ik weet dus nog niet hoe dit gaat aflopen!
Een ding weet ik wel…Sumi mag geen lijdensweg gaan krijgen, daar pas ik voor.

Ik ben zo verdrietig en teleurgesteld!