Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
BABBELHOEK / POEZENPRAAT over vanalles en nog wat

Onderwerp:

Re: IJSHAAR winterpracht, zo mooi & zeldzaam 14 dec 2013 12:41 #15163

• Marleen
  • Marleen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
  • Ontvangen bedankjes 1927
Ijsbloemen op de vensters, dat herinner ik me ook nog wel. Het koude gevoel erbij herinner ik me niet meer, misschien had ik een heel warme pyama.
Groetjes van Marleen en een

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

van Luna.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje
Discussie gesloten.

Re: IJSHAAR winterpracht, zo mooi & zeldzaam 14 dec 2013 19:38 #15165

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13617

Marleen schreef : Ijsbloemen op de vensters, dat herinner ik me ook nog wel. Het koude gevoel erbij herinner ik me niet meer, misschien had ik een heel warme pyama.

Oh de de pyama...laten we het daar over hebben, in de winter een flanellen en in de zomer een katoenen met korte mouwen.
En dan niet te vergeten de wollen borststrokken die je een kriebel gevoel gaven want ik ben allergisch voor wol en zat helemaal onder de rode bultjes. _happyrollin Wat een nostalgie...en hoe leuk dit weer even op te halen.

Je lag onder de wol met net je neus boven de dekens uit want alles werd en bleef goed bedekt..hi.i.. handje_mond de gedachte eraan alleen al al die neuzen die uitstaken!
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marleen
Discussie gesloten.

Re: IJSHAAR winterpracht, zo mooi & zeldzaam 15 dec 2013 23:57 #15168

• Marleen
  • Marleen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
Wij hadden winterpyama's van stretch, zo noemden wij die stof, dat was een soort interlock met heel kleine en heel dicht op elkaar staande lusjes. De broekspijpen waren altijd te kort, want de dingen werden toen gedragen tot ze versleten en dus ook te klein waren.
Wollen borstrokken hadden wij ook, maar dat had hier een andere naam, die ik niet meer weet.

van Luna.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje
Discussie gesloten.

jeugdherinneringen ophalen/ ijsbloemen op het slaapkamerraam 16 dec 2013 07:58 #15169

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

Marleen schreef : De broekspijpen waren altijd te kort, want de dingen werden toen gedragen tot ze versleten en dus ook te klein waren.
Wollen borstrokken hadden wij ook, maar dat had hier een andere naam, die ik niet meer weet.

Deze werden voor moeder zelf gebreid evenals de sokken en de dassen en wintermusten. Je moet denken in die tijd hadden wij nog geen tv en dus was er veel huisvlijt. T.v. hebben was een luxe en dus keken wij bij vriendjes en vriendinnetjes die welvarender waren, dat was feest zeker toen de 1e kleurentelevisie uitkwam.

Grappig beiden uit een ander land en een heel ander gezin en toch dezelfde ervaring door de periode waarin we zijn opgegroeid. Veel geld was er in die tijd niet en dus werd alles tot in den treuren verstelt en mijn moeder maakte van haar oude jurken ook weer nieuwe jurkjes voor mij. Alles werd bewaard, zelfs de knopen werden eraf geknipt en gingen in een knopendoos voor een nieuw kledingstuk in de toekomst.

Zelf kreeg ik altijd jurkjes van een nichtje dat ouder was en als die eruit gegroeid was dan kwam die kleding naar ons toe ...niet altijd was ik blij met de smaak van de tante die het ingekocht had ...maar ik had geen keus en werd dus ook veel gepest op school doordat ik er niet anders uitzag. Misschien dat ik daarom wel zoveel kleding heb..en schoenen. Ik vond het fijn om zelf mijn eigen kleding te mogen kopen dat naar mijn smaak was en bij me past.
Heb ik dan toch een kleine "tic" overgehouden handje_mond
Toch neem ik mijn petje af voor de moeders die in die moeilijke tijd hun kinderen groot moesten kleden en iedere avond mochten zorgen dat er eten op tafel stond. :toonmijnhar

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Discussie gesloten.

Re: jeugdherinneringen ophalen/ ijsbloemen op het slaapkamerraam 18 dec 2013 00:21 #15179

• Marleen
  • Marleen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
Mijn moeder had een breimachine waar ze onderlijfjes (zo denk ik dat we ze noemden) breide. Maar zij breide die ook om te verkopen, maar eveneens bivakmutsen en wollen kragen.
Wij hadden wel tv, een zwart-wit nog, die mijn ouders als bouwpakket in elkaar gestoken hadden. Ik was nog klein (een jaar of drie), maar ik herinner me nog dat ze eraan bezig waren.
Zo'n tv met lampen binnenin, die eenvoudig te herstellen was, maar waarop maar 1 post kon ontvangen worden. Die tv heeft het zo'n dertien jaar uitgehouden, dan was hij onherroepelijk versleten.

van Luna.
Discussie gesloten.

jeugdherinneringen ophalen/ ijsbloemen op het slaapkamerraam 18 dec 2013 12:29 #15187

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
Ja zo'n tv kregen wij uiteindelijk ook met lampen erin en een losse attenne er bovenop en als er dan iets belangrijks te zien was dat niet zo'n goed ontvangst had door de ether dan moest ik die vast blijven houden zodat het sneeuwbeeld verdween en alles helder werd. Ik werkte dan als extra versterker handje_mond grappig als ik er nu aan terug denk.
Aan de zijkant zat een draaiknop waarmee je nederland 1 en 2 kon ontvangen. Maar bij mijn vriendin hadden ze een kleurentv en dat vond ik prachtig..die hadden ook een echte antenne op het dak met een versterker erbij aan het huis gemonteerd. Die hadden ook Duitsland en daar was toen Johnny Weismuller als TARZAN op te zien. Soms mocht ik daar tv kijken en dan was het feest.

Vreemd eigenlijk dat wij vroeger met zoveel minder al tevreden waren. Nu hebben kinderen soms zelfs een eigen tv op de slaapkamer. Ik had vroeger niet eens een eigen slaapkamer voor mij alleen, je sliep met meerderen op een kamer. En de kast was ook verdeeld, ieder had een eigen plank waar je kleding op lag. De "speelkleding" om buiten te ravotten lag elders, de mooie kleding was voor school en dan had je nog zondagse kleding die je door de weeks niet aan mocht.

Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena