Onweersbui, bliksem, donderslagen, aardlekschakelaar...heftige nacht

Wat een heftige nacht zeg...2x eruit om de aardlekschakelaar weer om te zetten, alle stroom eraf, Persjes waren onrustig en konden hun plekjes niet vinden. Eerst was er een aantrekkende wind en donker wolkendek dat samentrok. Er viel flink wat regen , dat werd in de nacht wel anders.
Steeds ebde het weer weg, nam de wind af met zijn harde vlagen en trokken ook de buien wat weg. Rond middernacht begon het echt door te breken, er kwamen nieuwe buien achteraan die heftig waren, vergezeld van harde rukwinden en donder- en bliksemslagen trok het over mijn huis... vergeleken bij het begin van de avond was dat “ peanuts” ... dit was echt heftig. Het volgde elkaar snel op en de poezels werden onrustig. De bliksem zorgde ervoor dat ik mijn slaap niet kon vatten en mijn bed uit moest want alles was ineens uitgeschakeld...de aardlekschakelaar was uitgeslagen en dus moest ik op de tast zoeken naar mijn zaklampje dat ik ooit van Papa gekregen had...het is mij dierbaar en kwam nu goed van pas. Die ik had gekregen was bijna leeg en dus zocht ik op de tast naar de andere...ja hoor, hebbes. Het bordeauxrode zaklampje deed waarvoor ik het had liggen. Het gaf mij licht terwijl ik bijna vallend over de poezen op de overloop de trap naar beneden afsnelde. Meerkast open en aardlekschakelaar weer omgezet.
Denk nu niet dat het bij deze ene keer bleef...natuurlijk lag ik amper in bed of binnen een kwartier tijd vloog hij er weer uit. Opnieuw het hele tafereel, Poezels achter mij aan ..want waar vrouwtje heen gaat...daaar zijn zij ook. soms is dat leuk maar nu in het half donker wat problematisch. Het stel schaarde zich om mij heen terwijl ik de stroom weer in orde bracht. Ze hadden het ritueel al door en snelden voor mij uit de trap weer op. Spotje lag al op mijn hoofdkussen te wachten. De rest kroop tegen mij aan geschrokken van de bliksemschichten in de lucht. Uiteindelijk kon het venster weer verder open en genoten we van de Ozonlucht die in een koele verfrissende bries over ons heen kwam de slaapkamer in. Daarna in slaap gevallen en vanmorgen al vroeg weer op. Om 08.00 uur stond ik het poezenterras schoon te trekken, afgewaaid blad, rommel van de daken, het water dat op de buitenklimpaal lag.
Voor de tuin is het heerlijk, ondanks dat ik dagelijks vele malen met een emmer met opgevangen spoelwater de tuin in loop om mijn zaaigoed van water te voorzien, is dit wel een welkome ontwikkeling. Het heeft de planten duidelijk goed gedaan. Daar kunnen mijn emmertjes spoelwater niet tegenop. Toch blijf ik ‘t doen want ik ben ervan geschrokken hoe vaak ik alweer moet lopen om hem te legen. Dat zijn heel wat liters die zomaar door de gootsteen gaan. Ongemerkt loopt dat flink op...nu gaat ‘t naar de plantjes in de bloembak en scheelt het mij met sproeien. Ik blijf bezig en moet in de benen om het zo maar te zeggen!
Enige nadeel is dat het onkruid nu ook weer een groei-spurt krijgt..dat is minder! Maar ja ...dan ga ik weer de tuin in..goed voor lijf en leden en nadien kan ik er weer van genieten dat het op orde is.