Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
16 okt 2019

‘’t Poezenvrouwtje

Poezenvrouwtje-verhalen heet u... (met name de eenzame ouderen) van harte welkom!
De Persjes ontvangen u met een open hart en hopen met hun avonturen wat vreugde en een glimlach te brengen in dit leven. Alle zielen krijgen hier een warm onthaal.
Advertentie uit ‘t magazine vermeld dat u een account moet hebben. Dit hebben we speciaal voor u aangepast. Account is alleen vereist indien u zelf een berichtje wil plaatsen in reactie op een verhaaltje dat u leuk vind of waarover iets te vragen hebt.

Lees meer...
gezondheid , medische ervaringen, -wetenswaardigheden, (volg altijd advies dierenarts)

Onderwerp: Wist u dat... winterslaap, gooi ons niet in vuilnisbak

Wist u dat... Poezenleeftijd/ hoe oud is uw kat? 14 okt 2019 14:48 #25240

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13016

Mijn allerliefste en oudste kater Tiamo, de opperkat hier in huis is 15 Augustus net 15 jaar geworden dus die is echt al op leeftijd.
Als ik ‘t goed bereken is hij in mensen-jaren 75 geworden.

Van mij mag hij nog even blijven...dus hopen we hier op “ nog vele jaren in goede gezondheid” voor Tiamo.
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: louisse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

Wist u dat... winterslaap, gooi ons niet in vuilnisbak 01 nov 2019 19:27 #25332

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13016

Winterslaap wij egeltjes houden die ook, please gooi ons niet in de afvalbak

Vandaag wilde ik wat afgewaaide takken die ik op een hoopje had gelegd omdat er geen plaats was in de groencontainer, weggooien. Ik schrok dat ik dit stel tegenkwam. Ze hadden nu de kou inzet beschutting voor de winterslaap gevonden onder wat groenafval onder de bos takken. Wakker maken en uit winterslaap halen is voor geen enkel dier goed..gelukkig is het nog maar net ingezet en zullen ze zich snel weer in dromenland bevinden.

Egeltjes gaan in winterslaap zodra het kouder wordt en er bijna geen voer meer te vinden is. Ze eten insecten, slakken, regenwormen en die zijn nu amper nog te voorradig. Hun temperatuur zakt behoorlijk soms zelfs naar zo’n 10 graden en ze liggen doodstil (lijkt alsof ze dood zijn) mede omdat ze heel minimaal en ook nog eens onregelmatig ademhalen. Ze voelen ook koud aan en bewegen niet meer. Wij mensen zullen denken...”oh die is dood, die gooi ik weg ” want een dood dier wil ik niet in mijn tuin.
DOE DIT NIET ALSJEBLIEFT... Egeltjes houden een winterslaap!
net als landschildpadden en beren dat doen.

Egeltjes kruipen ook graag en omgevallen aardewerk-potten en soms zelfs , als het lukt eronder te kruipen, onder de door ons mensen omgekeerde potten in de tuin. Het geeft beschutting tegen regen, sneeuw , hagel, wind en vorst. Maar niet alleen de egeltjes weten deze potten te waarderen...ook de Paddenfamilie en de kikkertjes vinden dit een goede plek om te overwinteren.

Ruim daarom ook niet al het blad weg...niet alleen deze stekelige scharrelaars zijn je dankbaar maar ook de vogels. Onder blad zitten namelijk alle insecten die denken daar ook veilig te zijn...de Merel en het Roodborstje scharrelen graag tussen het blad om de lekkernijen er onderuit te pikken en zo hun maagjes te vullen. Ik ben dus geen voorstander van bladblazers en zal er ook geen kopen. Mensen vragen altijd...hoe komt het toch dat jij altijd zoveel vogels in je tuin hebt. Ook de familie Pad is hier al jaren welkom...die kennen we immers van de verhalen van de Persjes op ‘t Poezenterras. In mijn vijver zitten niet alleen vissen en kikkers in overvloed maar ook Salamanders. Zo leuk om te zien. De natuur is zo mooi, laten we het koesteren en geef ze wat ruimte. Kijk nu toch eens naar de foto’s dit is toch genieten!

Kijk nu eens...zo kan het toch ook!! Schattig he, hier wil iedereen wonen handje_mond
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: louisse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.
Gemaakt door Kunena