Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
25 nov 2022

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

"Dagelijkse perikelen van 't poezenvrouwtje "

avontuurlijke belevenissen van de poezen
Trigger, Spotje, Knoetje, Sumi, Zatou en kleine Kiki

Veel leesplezier met lachwekkende, vrolijke momenten toegewenst !

Voor altijd in mijn hart: Tiamo †, Sheva †, Pepe †, Shiye † , Lieveke † , Knoetje †

gezondheid , medische ervaringen, -wetenswaardigheden, (volg altijd advies dierenarts)

Onderwerp:

wist u dat? / poezenvrouwtje/ Scottisch fold / Vouw-oorkat fokverbod… 07 nov 2022 00:52 #27536

• Marleen
  • Marleen's Profielfoto
  • Moderator
  • Moderator
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
  • Ontvangen bedankjes 2009
Dat is de reden waarom ik geen raskatten meer wil. Gedurende 20 jaar tijd hebben er bij ons 6 birmanen gewoond. Tussen 20 weken en 13 jaar zijn ze geworden. Het zijn mooie katten, maar het fokken van gezonde dieren blijkt een pijnpunt. Zwakke nieren was bij de helft een probleem.
Nu wonen er 3 jonge katten bij ons, hoe lang ze gaan leven, weten we nog niet. Ze bieden ons in ieder geval evenveel plezier als onze birmanen.
Groetjes van Marleen en een

van Irina, Kareltje en Aura. Wodan* en Luna* zijn niet vergeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wist u dat? / poezenvrouwtje/ Scottisch fold / Vouw-oorkat fokverbod… 07 nov 2022 04:37 #27538

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 14222
Helaas bij de Perzen hetzelfde lot. Ik deel je verhaal en verdriet, hier ook zoals je hebt gelezen en meegemaakt binnen een half jaar 5 x afscheid moeten nemen. En ja .. nieren is een groot probleem.

Vandaar dat ik openstond voor kleine Kiki ( Brittje) ander ras. Nooit gedacht dat ik zou switchen… maar ik wil gewoon even geen verdriet meer…
Ook de hoge DA kosten , het is niet te doen… je wil toch t beste voor je lievelingen en je verantwoordelijkheid nemen.
Vandaar dat ik graag voor kleine Kiki wilde zorgen en ze hier zo welkom is, t is een leuk ras met lieve zachte karakters.
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marleen

wist u dat? / poezenvrouwtje/ goed te weten, 7 feiten over katers … 17 nov 2022 16:47 #27564

• poezenvrouwtje
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

goed te weten, 7 feiten over katers 🐈‍⬛ …

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

wist u dat? / poezenvrouwtje/ Hoe temperatuur te meten bij de kat 25 nov 2022 13:46 #27573

• poezenvrouwtje
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

_voetje Ik heb een eenvoudige Braun baby-kinder thermometer gekocht van nog geen 10,00 euro bij de Etos. De punt is dun en heel belangrijk flexibel , wat prettig is bij ‘t inbrengen.

Nu het bij mij twee keer per dag koortsmeten is dacht ik …laat ik er wat uitleg over geven aan de baasjes die hier graag wat meer over willen weten of dit ooit zullen moeten doen bij hun lievelingen. Niemand vind een thermometer tussen de billen leuk…ook wij mensen niet, baby’s en kinderen laten dat wel horen en zeker onze katten vinden dit niet prettig. Doe het daarom met beleid, forceer zeker niets . Beter om het in alle rust te doen dan dit te forceren en deze thermometers van tegenwoordig is een kwestie van paar seconden dat ‘ie een “piep-geluid” geeft als de uiteindelijke temperatuur-uitslag is bereikt om af te lezen.

Voor een goed resultaat neem de volgende punten in acht:

Alles tussen de 38 & 39 graden is normaal bij een kat (dit in tegenstelling tot de mens)
Alles onder de 38 graden gemeten is ook een alarmerend iets, ga meteen naar de DA want je dier is dan onderkoeld en dit kan levensbedreigend zijn.
Alarmerend is het als gemeten temperatuur 41 graden of hoger aangeeft, neem direct contact op met DA. De temperatuur moet onmiddellijk omlaag omdat hart, lever en nieren beschadigd raken. Koelen van ‘t huisdier is dan noodzaak tot u bij de DA bent.

Koop een eenvoudige babythermometer

Breng thermometer via de anus 2 cm naar binnen. (Ik smeer aan de punt een beetje vaseline / heb je dit niet bij de hand werkt een beetje spuug ook effectief)

Laat je kat het niet toe de thermometer dieper dan 1 cm naar binnen te brengen dan komt dat omdat de darmspieren aangespannen worden. Druk dan niet door (dit kan als pijnlijk worden ervaren waardoor een nieuwe poging niet meer gaat lukken door deze nare ervaring) maar wacht even… en breng hem dan met kleine draaiende beweging verder naar binnen tot die 2 cm voor een betrouwbare uitslag!

Sommige kattenbakken voelen aan de oren of deze warm zijn…doch dit is geen betrouwbare maat voor koorts, wel om bij twijfel even de thermometer ter hand te nemen ter bevestiging .

TIP: Gebruik geen oorthermometer ook deze waarden zijn onbetrouwbaar. Er gaat niets boven rectaal-meten (tussen de billen)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.
Gemaakt door Kunena