Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
gezondheid , medische ervaringen, -wetenswaardigheden, (volg altijd advies dierenarts)

Onderwerp:

wist u dat? / poezenvrouwtje/ Scottisch fold / Vouw-oorkat fokverbod… 07 nov 2022 00:52 #27536

• Marleen
  • Marleen's Profielfoto
  • Moderator
  • Moderator
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
  • Ontvangen bedankjes 2023
Dat is de reden waarom ik geen raskatten meer wil. Gedurende 20 jaar tijd hebben er bij ons 6 birmanen gewoond. Tussen 20 weken en 13 jaar zijn ze geworden. Het zijn mooie katten, maar het fokken van gezonde dieren blijkt een pijnpunt. Zwakke nieren was bij de helft een probleem.
Nu wonen er 3 jonge katten bij ons, hoe lang ze gaan leven, weten we nog niet. Ze bieden ons in ieder geval evenveel plezier als onze birmanen.
Groetjes van Marleen en een

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

van Irina, Kareltje en Aura. Wodan* en Luna* zijn niet vergeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wist u dat? / poezenvrouwtje/ Scottisch fold / Vouw-oorkat fokverbod… 07 nov 2022 04:37 #27538

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 14312
Helaas bij de Perzen hetzelfde lot. Ik deel je verhaal en verdriet, hier ook zoals je hebt gelezen en meegemaakt binnen een half jaar 5 x afscheid moeten nemen. En ja .. nieren is een groot probleem.

Vandaar dat ik openstond voor kleine Kiki ( Brittje) ander ras. Nooit gedacht dat ik zou switchen… maar ik wil gewoon even geen verdriet meer…
Ook de hoge DA kosten , het is niet te doen… je wil toch t beste voor je lievelingen en je verantwoordelijkheid nemen.
Vandaar dat ik graag voor kleine Kiki wilde zorgen en ze hier zo welkom is, t is een leuk ras met lieve zachte karakters.
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:

Trigger, Spotje, Sumi, Zatou & kitten Kiki !

Voor altijd in mijn hart: Tiamo † Sheva...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marleen

wist u dat? / poezenvrouwtje/ goed te weten, 7 feiten over katers … 17 nov 2022 16:47 #27564

• poezenvrouwtje
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

goed te weten, 7 feiten over katers 🐈‍⬛ …

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

wist u dat? / poezenvrouwtje/ Hoe temperatuur te meten bij de kat 25 nov 2022 13:46 #27573

• poezenvrouwtje
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

_voetje Ik heb een eenvoudige Braun baby-kinder thermometer gekocht van nog geen 10,00 euro bij de Etos. De punt is dun en heel belangrijk flexibel , wat prettig is bij ‘t inbrengen.

Nu het bij mij twee keer per dag koortsmeten is dacht ik …laat ik er wat uitleg over geven aan de baasjes die hier graag wat meer over willen weten of dit ooit zullen moeten doen bij hun lievelingen. Niemand vind een thermometer tussen de billen leuk…ook wij mensen niet, baby’s en kinderen laten dat wel horen en zeker onze katten vinden dit niet prettig. Doe het daarom met beleid, forceer zeker niets . Beter om het in alle rust te doen dan dit te forceren en deze thermometers van tegenwoordig is een kwestie van paar seconden dat ‘ie een “piep-geluid” geeft als de uiteindelijke temperatuur-uitslag is bereikt om af te lezen.

Voor een goed resultaat neem de volgende punten in acht:

Alles tussen de 38 & 39 graden is normaal bij een kat (dit in tegenstelling tot de mens)
Alles onder de 38 graden gemeten is ook een alarmerend iets, ga meteen naar de DA want je dier is dan onderkoeld en dit kan levensbedreigend zijn.
Alarmerend is het als gemeten temperatuur 41 graden of hoger aangeeft, neem direct contact op met DA. De temperatuur moet onmiddellijk omlaag omdat hart, lever en nieren beschadigd raken. Koelen van ‘t huisdier is dan noodzaak tot u bij de DA bent.

Koop een eenvoudige babythermometer

Breng thermometer via de anus 2 cm naar binnen. (Ik smeer aan de punt een beetje vaseline / heb je dit niet bij de hand werkt een beetje spuug ook effectief)

Laat je kat het niet toe de thermometer dieper dan 1 cm naar binnen te brengen dan komt dat omdat de darmspieren aangespannen worden. Druk dan niet door (dit kan als pijnlijk worden ervaren waardoor een nieuwe poging niet meer gaat lukken door deze nare ervaring) maar wacht even… en breng hem dan met kleine draaiende beweging verder naar binnen tot die 2 cm voor een betrouwbare uitslag!

Sommige kattenbakken voelen aan de oren of deze warm zijn…doch dit is geen betrouwbare maat voor koorts, wel om bij twijfel even de thermometer ter hand te nemen ter bevestiging .

TIP: Gebruik geen oorthermometer ook deze waarden zijn onbetrouwbaar. Er gaat niets boven rectaal-meten (tussen de billen)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

wist u dat? / poezenvrouwtje/ handige nagelknipper voor kat, hond , vogel 03 dec 2022 13:09 #27598

• poezenvrouwtje
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

handige nagelknipper voor kat, hond , vogel incl. led-verlichting om te voorkomen dat u in bloedlijn van nagel knipt

KLIK voor Ledverlichte nagelknipper voor uw kat, hond, vogel met opvang afgeknipte nagel

* Prijs 17,95 excl. verzendkosten

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

wist u /poezenvrouwtje/gedragsverandering na castratie leidt tot spoedconsult 13 mrt 2023 18:52 #27769

• poezenvrouwtje
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

spoedconsult poes Kiki

Kiki’s castratie / gedragsverandering door hevige pijnklachten door ontsteking onder hechtwond

Hechtwond lijkt niet ontstoken maar je ziet de verdikking ( zwelling) onderhuids in de buik. Voor ervaren DA te voelen!

Terwijl ik wacht op de uitslag van wat er precies mis is met Kiki’s enige nog goede oogje, is Kiki ook gecastreerd omdat zij al krols was geworden. Kiki is nu 9 mnd en omdat ze alweer krols werd is ze daaraan geholpen.

Ik moet wat wennen aan de nieuwe methode hier in Nederland 🇳🇱, ze halen alleen de eierstokken weg en laten de rest zitten. Dit zou mettertijd verschrompelen is wat ik vernomen heb. Voordeel is dat deze ingreep met een kleine incisie kan worden gedaanen poezen sneller herstellen ❤️‍🩹.

Welnu Kiki kwam goed uit narcose en begon op te knappen en had een goede eetlust!
Ik kon haar gewoon optillen ( zij het voorzichtig)
Na enkele dagen stopte ik met pijnstilling en droeg ze mede vanwege haar oogje ook nog een kraag.

Tot afgelopen vrijdagmiddag toen ik haar optlde om haar te verzorgen, gilde ze het luid uit, Kiki blies luid engromde naar mij.
Dit was afwijkend gedrag wat ik niet van haar kende… het zette mij aan t denken maar ik had nog geen ⏰ alarmbellen rinkelen.

In de avond merkte ik dat Kiki niet meer in de klimpaal ging liggen op haar vaste plekje. Ook zag ik dat ze om op de vensterbank te komen de stoelzitting en daar a de stoelleuning, om via t kleine plateau van de lage klimpaaltjes voor t raam op de vensterbank probeerde te komen. Ze had een geïmproviseerd trapje gemaakt. Ook haar bewegingen van met name haar achterhand was trager en leek gevoelig, gecontroleerd welke afstand, hoogte en stapjes te nemen.

De avond viel en Kiki kwam bij mij liggen in de grote poezenmandstoel bij de tv 📺 waar ik in zat.Even lag ze muisstil naast mij tot t moment dat ik bewoog omdat ik mijn glas wilde pakken, hierdoor stootte ik bij t terugkomen in de stoel Kiki’s onderrug en zij aan… en hier ging t helemaal mis. Kiki haalde uit naar mij en schreeuwde , blies en sloeg met uitstaande nagels in t rond.
Ik was eerst geschrokken van haar gedragsverandering die heel vijandig leek…doch al snel legde ik de puzzelstukjes van deze dag aan elkaar en dacht ik; “ dit is niet mijn Kiki, zij is zachtaardig , lief, knuffelig en aanhankelijk, hier is wat anders aan de hand… zij heeft pijn en ik heb haar ( zij het onbewust) pijn gedaan door haar vanmiddag. Op te tillen en nu tegen haar aan te stoten.

Ik schrijf dit hier neeromdat op internet staat dat er meer poezen zijn die opeens een gedragsverandering hebben direct na een castratie.. het is dus niet normaal, baggetaliseer deze aanwijzing alsjeblieft niet.. want bij temperaturen bleek Kiki 39,9 koorts te hebben en ookal fluctureerde dit in de ochtend tot 39,5 , in de avond ging het weer omhoog terwijl ik haarNovacam tegen pijn en koorts gaf.

Aan de hechtwond was ondanks t moeizame lopen van Kiki niets te zien, ze sliep abnormaal veel en lang maar toen begon ook haar eetlust duidelijk te verminderen. Mondjesmaat kreeg ik ernog wat in, hechtwond zag goed uit dus waar kwam die pijn vandaan?

Vandaag spoedconsult gehad en Mimi was afgevallen, had wederom ( nog steeds) koorts en haar hechtwond bleek gezwollen. De DA aaide haar over d’r rug om gerust te stellen maar zelfs dat deed pijn en dus beet Kiki in zijn hand. ( was telaat met mijn waarschuwing .

Kiki had alle reden voor haar heftige gedrag die avond want nu blijkt dat ze een flinke ontsteking onder de hechtwond heeft zitten. Dit is echt gevaarlijk bij negeren en bagetaliseren van deze plotselinge gedragsverandering bij je poes!!
Alsjeblieft laat dit een waarschuwing zijn want deze ontsteking kan snel verergeren in korte tijd met zelfs de dood tot gevolg als niet snel genoeg medische hulp zoekt.

Bij Kiki ben ik op tijd geweest, Zij heeft een flinke Antibioticakuur met extra pijnstilling en de belofte om bij hoge koorts of welke complicatie dan ook.. ik meteen een spoedconsult moet aanvragen.

Zo zie je maar… beter 1x teveel naar de DA dan het risico dat t helemaal mis kan gaan.
Ik heb mijn intuïtie gevolgd en regelde dit spoedconsult voor Kiki, gelukkig heb ik haar op tijd gebracht en hopelijk is ze snel weer mijn oude lieve altijd “ in” voor een knuffelige meisje.

Doe erje voordeel mee, daarom heb ik dit hier gedeeld :verliefd:

Door het in deze medische topic mijn eigen ervaring met de plotselinge ontsteking in de buik buik van Kiki terwijl er aan de hechtwond zelf geen roodheid of alarmsignalen zichtbaar zijn.
Ook ik heb berichten op internet en andere kattenfora zoals Bokt etc gelezen waarin het als gedragsverandering door de castratie wordt afgedaan.
Mijn intuïtie zei wat anders in combinatie met de signalen die Kiki door de dag al afgaf..
Hopende dat hier een belangrijk leermoment uit te halen is heb ik beslotendit hier nogmaals te plaatsen zodat t voor alle poezenbaasjes te vinden is!

Gemaakt door Kunena