Mijn Tiamo, mijn manneke, hij is zoooo ziek geweest!
Ik zal bij ‘t begin “beginnen” . Enkele weken geleden leek het eerst beter te gaan, vlak voordat de ergste hittegolf inzette verslechterde Tiamo ineens. Hij liep te schreeuwen , was erg onrustig ook in de nachten en liep veel rond, viel nog meer af in gewicht dan al ‘t geval was en dus ben ik gaan zoeken. Mijn intuïtie vertelde me steeds dat er iets lichamelijks aan de hand was...”NIet Dementie “ zoals gedacht. Nee Tiamo wilde mij iets vertellen en dus ging ik bladeren in het groene boekje dat ik van de Kruidendokter gratis meegezonden had gekregen bij de laatste bestelling kruidentabletjes.
Ik schreef de klachten en wat mij was opgevallen in een email en stuurde deze naar “dierensoorten.nl” waar je meteen deskundig advies krijgt van Geeske en of Robert Smiesing. Hun antwoord is.
Klopt, u mag het ook meebakken met wat verse vis of vlees, dan gaat het er nog makkelijker in.
Dit lijkt echt op een schilklier aandoening, ik zou de SWS gaan inzetten, zie: www.huisdierendokter.nl/inlink77-schildklier-kat.html
Vr.gr.,
Robert Smiesing
Meteen actie ondernomen en een zakje met de SWS tabletjes laten opsturen, de volgende dag al op de deurmat en meteen gestart. 2x daags 1 tablet op zaterdag, en zondag .
Toen sloeg de twijfel toe...Tiamo’s ontlasting was al dun en weinig en nu werd deze diarree, het leek wel mosterd die eruit liep, overal waar hij lag..zat ..of stond. Ik racete naar de ACTION om onderleggers in te slaan. Ze waren niet aan te dragen en heel mijn huis stonk naar een zoete weeïge diarree-lucht. Het was vreselijk..dit in combinatie met de hete zwoele dagen veroorzaakte ook nog eens een inflatie van die smerige groene poep-vliegen. Ik barricadeerde met vliegengaas waar ik kon en vond creatieve oplossingen om het hygiënisch te houden. Emmers sop met ontsmettingsmiddel stonden in de startblokken, klaar om gebruikt te worden indien nodig. De vuilnisbak vulde zich al snel en met een laagje bakingsoda kon ik de lucht beperkt houden.
Tiamo leek niet op te knappen, in mijn hart (dat huilde want ik dacht dat ik al te laat was) nam ik met kleine stapje alvast afscheid. Mijn “oude botjes” want zo noemde ik hem door zijn magerheid, kon nog amper op zijn pootjes staan. Uit ervaring weet ik dat het met heet weer en diarree en braken snel kan gaan. Ik bereide mezelf op het ergste voor en deed nog 1 poging om de diarree te verklaren. Ik schreef een email naar de Huisdierendokter om te vragen of het door de tabletjes kon komen. Het antwoord dat ik al snel binnen 1 uur terug ontving verklaarde veel.
De kruidentabletjes veroorzaken in tegenstelling tot de reguliere medicatie voor schildklieraandoeningen “juist geen” bijwerkingen. Het is een mild kruidenmiddel dat juist zonder risico gegeven kan worden. Misschien de tabletjes te halveren en dat te proberen , ik zou in iedergeval niet stoppen .
Bij het lezen van dit antwoord begon ik te bedenken...als het niet aan de kruiden kan liggen...dan was Tiamo (mijn arme manneke) die dit al een tijdje als veroorzaker in zijn lijfje had, misschien wel te ver gevorderd...waren de tabletjes nog wel op tijd door mij gegeven? Ik begon mezelf korte tijd verwijten te maken..was ik niet te laat...had ik dit niet eerder moeten onderkennen, heb ik niet te lang zelf aangemodderd. Afijn het bracht me niets en dus riep ik mezelf tot de orde. Ik ging zitten en werd even stil..heel stil in mezelf...ik maakte mijn hoofd leeg en vroeg Tiamo om mij te helpen de juiste ingeving te geven. Hoe kon ik hem helpen zonder dat het een lijdensweg voor hem werd.
Ik kreeg een “ingeving” mijn gedachten gingen van een half tablet zoals geschreven in de mail juist naar het tegenover gestelde...ik moest de dosering verhogen want Tiamo zijn schildklier had als enige tijd zijn gang kunnen gaan en deze snelle verslechtering in zijn gezondheid en aftakeling kunnen veroorzaken.
Ik moest de dosering juist VERHOGEN...en dus startte ik meteen met 4x daags 1 tabletje . Wetende dat dit geen wondermiddel is en ik niet kon toveren knuffelde ik mijn “oude botjes “ met regelmaat omdat ik toch in mijn hoofd steeds dacht...ik mag niet egoïstisch zijn en moet hem misschien toch in laten slapen ! Natuurlijk was de dag te kort om resultaat te boeken met mijn verhoogde dosering. Hij slikte de tabletjes trouw en stribbelde gek genoeg niet tegen. Bij het dwangvoeding dat ik “tig keer per dag” deed was het wel een strijder....hij spuugde alles weer uit maar ik moest hem eten blijven geven al waren het maar een paar theelepeltjes vol met speciaal kittenvoer van hoogwaardige kwaliteit. We werden en beiden niet blij van...ik niet en Tiamo al helemaal niet. Moe gestreden ging ik na een laatste dweilbeurt naar bed. De volgende dag was het niet beter maar ik hield deze 2e dag de verhoging in stand en het dwangvoeren ook. Tiamo lag veel op zijn kussentje met daarover een “onderlegger” die ik met regelmaat verschoonde omdat zijn ontlasting zo dun was dat het er gewoon uitliep. Deze dag zou ik een beslissing nemen...ik stelde het uit...nog 1 uurtje en dan kijk ik wat te doen. Uiteindelijk pakte ik de telefoon maar mijn dierenarts was door Corona eerder gesloten. Was dit “toeval”? Moest dit zo zijn? Ik baalde want ik wist dat ik voor Euthanasie een afspraak moest maken en het zou druk zijn juist in verband met de Corona. Pffff...nou had ik alle moed bijeen geraapt en moesten we ook nog 1 nacht door zien te komen.
Verdrietig, gefrustreerd en moe kuste ik hem een goede nacht en vertrok naar mijn bedje. Knoetje en Spotje gaven enige troost door toch even kort bij mij te komen liggen (ondanks de hitte en de zwoele nacht) Uiteindelijk viel ik in slaap met in mijn hoofd om meteen om 08.00 uur te bellen. De telefoon lag naast mij met het nummer paraat! Mijn hart huilde die nacht