Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
11 mrt 2020

‘’t Poezenvrouwtje

Poezenvrouwtje-verhalen heet u... (met name de eenzame ouderen) van harte welkom!
Alle zielen krijgen hier een warm onthaal. De 10 Persjes ontvangen u met een open hart en hopen met hun avonturen,.. vreugde te brengen.
Advertentie in ‘t KBO-PCOB magazine vermeld dat u een account moet hebben. Dit is speciaal voor u aangepast. Account is alleen vereist indien u zelf een berichtje wil plaatsen in reactie op een verhaaltje of op de “BEDANKT-knop“ wil klikken, als u dat heel leuk vind.

Lees meer...
“Uit OUDE DOOS “ Poezenvrouwtje vertelt :
Jeugdherinneringen, hoe was t toen, tederheid, liefde voor, ondeugden, streken, mooie & fijne momenten
Maar ook van u... verras ons ermee! Deel ze met ons!

Onderwerp: #jeugdherinneringen-jaren ‘60- dagen voor kerst...

#jeugdherinneringen-jaren ‘60- wie kent deze nog? 04 dec 2019 21:55 #25419

Ah ja natuurlijk zeg ik nu dan :lachen:
Groetjesss ...Louisse,
een pootje
van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

#jeugdherinneringen-jaren ‘60- dagen voor kerst... 20 dec 2019 16:27 #25471

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13280

Dagen voor Kerst (zestiger jaren)...

Dagen voor Kerst, de boom werd door papa in huis gezet...dat was mannenwerk zei mamma altijd. Het rook al naar dennenhout en ik herinner me dat we Kruidnagels in de sinaasappels mochten steken die een verdroogde schil hadden en niet zo lekker waren om nog op te eten. Bovenaan kwam een lint en die mochten we dan ophangen in de kerstboom. Er kwam een zoete nootachtige geur vanaf...ik kreeg er een fijn gevoel van en deed dit werkje graag. Nog steeds trouwens maak ik ze elk jaar met Kerst, waarschijnlijk omdat het de fijne herinneringen oproept en ik de lucht prettig vind.
Zodra de boom stond moest papa met mijn broer de zolder op om de kerstversiering en het grot-papier van zolder te halen met de beeldjes. Ook dat was niets voor mij want op de overloop bij het trappengat moest je op een veel te lage ladder jezelf omhoog heisen de vliering op. Ik had hoogtevrees en vond die acrobatiek maar niets, liever ging ik met mamma de keuken in om de kransjes te bakken die als versiering in de boom moesten dienen. De oude kookboeken van moeders huishoudschool kwamen tevoorschijn en de oude recepten die inmiddels flink gehavend en helemaal vet en vergeeld waren werden uitgezocht. Ze zaten los in ‘t boek en waren met mooie sierlijke letters beschreven door mamma’s hand. Mamma knoopte mij de grote witte verpleegstersschort voor die zij vroeger had gedragen. Ik verzoop erin maar zij deed dat zo handig dat mijn kleren waren beschermd en ik toch kon lopen. Ik stond op een krukje bij de wasmachine want daar zat een van de weinige stopcontacten waar de handmixer in moest. De grote voorraad-potten kwamen op rij te staan en alles werd eerst afgemeten. Dit ging toen nog met eetlepels kan ik mij herinneren...en kopjes melk of water ...mespunt zout en zoveel kopjes bruine- of witte suiker. Slagroom kwam uit een klein flesje en moest met de hand geklopt worden in een glazen schaal...mamma liet zien dat je dit uit een losse pols moest doen en ik mocht het dan ook proberen. Het laatste stukje deed ze zelf want o wee...je zou het eens te ver slaan “tot boter slaan” noemde ze dat..dan kon je alles weggooien en was het niet lekker meer. Ze hield de schaal op de kop en keek of de slagroom voldoende stijf geslagen was..ik bekeek het met grote interesse want dat wilde ik ook allemaal kunnen. Spelenderwijs leerde ze mij de fijne kneepjes van ‘t vak.

Van zandkoekjes en kerstkoekjes waarvoor ze verschillende malletjes had om ze uit te drukken wanneer ik ‘t deeg met mijn handjes gekneden had en het mocht uitrollen op vetvrij-papier. De oven was al voor-verwarmd en de bakplaat werd ingevet...dan mochten de koekjes erop, in de oven en bakken maar! Even afkoelen en dan kwam het leukste...lossteken van de plaat en ze voorzien van een mooi rood of groen lint om ze straks in de boom te hangen. Natuurlijk sneuvelde er ook wel een en die mocht ik dan opeten...ook om even te proeven maar niet te veel want het was voor kerst!

Ze had ook de mand appels in de keuken gezet en ik vroeg mij al af waarom we er zoveel moesten halen bij Moons de appelboer aan de Rijksweg. Het waren er echt heel veel maar toen ze mij vroeg om ze te schillen en er een gat in te maken met de “appelboom” (verwijderen van ‘t klokkenhuis) werd het duidelijk. Ik moest de grote rechthoekige vuurvaste schaal uit de kamerkast halen en deze invetten. Ook de Jam moest ik meenemen ...Ik mocht de appels mooi op rij zetten en de gaten vullen met eerst een klont Roomboter en dan wat Bruine basterdsuiker en daarop een lepel Jam en dan weer een klontje Roomboter. Zo ging dat dan in de nog warme oven nadat de appels ook aan de buitenkant een laagje in water opgeloste bruine suiker over zich heen hadden gehad. Oh en dat rook zo lekker. Er werd verse thee gezet en voor papa en mamma was er verse koffie. Zodra de mannen in de kamer klaar waren en ik de dennennaalden van de parketvloer had geveegd nam iedereen plaats aan de grote eetkamertafel waarop de dampende schaal met warme appelbollen stond. Het rook zo lekker, ieder kreeg een mes en vork en dat was smullen geblazen.
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena