Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Gisteren

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

"Dagelijkse perikelen van 't poezenvrouwtje "

avontuurlijke belevenissen van
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Knoetje, Shiye , Sumi en natuurlijk katertje Zatou

Veel leesplezier toegewenst met vooral veel lachwekkende, vrolijke momenten !

Namens Poezenvrouwtje.
“Uit OUDE DOOS “ Poezenvrouwtje vertelt :
Jeugdherinneringen, hoe was t toen, tederheid, liefde voor, ondeugden, streken, mooie & fijne momenten
Maar ook van u... verras ons ermee! Deel ze met ons!

Onderwerp: #jeugdherinneringen-jaren ‘60- dagen voor kerst...

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 10 jan 2018 20:14 #23065

:lachen: wat een tof verhaal maar ohoh ook wel angstig met dat varken achter je aan.
Was jou opa een voornaam iemand met zo’n groot huis en personeel?

Ik had een tante waar ik naar vernoemd ben,die werkte als huishoudster bij de
Familei luyks van de zure bommen etc.
Die tante nam mij vaak mee naar die familie en daar mocht ik met hele mooie poppen spelen ,
Oh en dat vond ik dan zooo Mooi.

Haha dit is zo leuk van het ene verhaal komt dan ook weer een ander verhaal.
Grappig he
Maar dat verhaal van jou vond ik erg spannend met dat varken.Haha
Groetjesss ...Louisse,

een pootje van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 10 jan 2018 20:26 #23066

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13462

louisse schreef : :lachen: wat een tof verhaal maar ohoh ook wel angstig met dat varken achter je aan.
Was jou opa een voornaam iemand , met zo’n groot huis en personeel?

Haha dit is zo leuk van het ene verhaal komt dan ook weer een ander verhaal.
Grappig he
Maar dat verhaal van jou vond ik erg spannend met dat varken.Haha

Ja mijn opa is mijn 2e opa. Mijn moeders moeder was eerst getrouwd met Frans Karthaus, hij is heel jong gestorven (36) na een hersenvliesontsteking.

In die tijd niet te behandelen. Mijn oma (een Terwindt van afkomst) bleef toen vlak voor de oorlog met 6 kindjes op rij achter.

Ze is in ik geloof 1940 hertrouwt met Willem van Basten Batenburg. Hij was rechter in Utrecht...in die tijd een voornaam man zoals jij dat zo mooi beschrijft.
Ons gezin kon krap rond komen maar mijn opa was welvarend voor die tijd. Ik genoot er wel van want van alle 6 de andere volwassen ooms en tantes met kinderen mochten alleen wij altijd komen logeren ( van vrijdagmiddag tot zondagavond) . Ik genoot van ‘t grote huis met al die indrukwekkende kamers en keek mijn ogen uit naar alle jachttrofeeen van mijn opa die in zijn studeerkamer hingen.
Ik vond het allemaal heel imposant. Glijden van de leuning in de grote hal. Slaan op de grote gong die op de 1e tussenstuk stond van de brede trap naar boven die in 3 gedeeltes rond liep naar de bovenverdieping. Dan was er nog de zolder..maar hoe interessant ik die ook vond...ik voelde me daar onbehaaglijk worden. Daar waren allemaal kamertjes ...van het personeel. Ook in de wijnkelder kwam ik niet graag...daar hing ook een onbehaaglijke sfeer. Er waren allemaal ijzeren wijnrekken en die stonden onder de gewelven in ‘t plafond. Het was er koud...maar ja ..daarom was ‘t ook een kelder.

Oh ik kan hier uren over vertellen en wie weet doe ik dat ook nog . Moet de foto’s er eens bijplakken . Ze staan op de oude stick die niet in mijn IPhone past. Ik zal een kijken hoe ik dat in de cloud kan krijgen.

Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: louisse

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 11 jan 2018 16:05 #23070

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
Met mama in de voortuin van ons huis
_voetje Zojuist kwam ik deze foto tegen. Mijn broertje heb ik eraf ge-(foto)shopt. Nu pas zie ik dat ik heel veel op mijn moeder lijk. Iets wat ik wel altijd te horen kreeg maar zelf zie je dat niet. Zo een gelijkenis. Gek ook dat ik al jaren mijn haar zo opgestoken heb. Alleen is mijn moeder hier op de foto stuk jonger dan ik nu. Dat ik op mijn oma (mijn moeders moeder) leek wist ik vanwege een klein fotootje dat ik uit de boedel van tante Emmy kreeg in een doosje met overgebleven eigendommen. Ik vond de fotootjes schattig en heb ze dus gewoon staan. Hierbij zit ook de ECHTE papie van mijn moeder die op jonge leeftijd is overleden. Van MIJN ECHTE opa dus. Opa van Basten Batenburg is dus mijn 2e opa en de stiefvader van mijn moeder.
Maar nu terug naar de foto. Deze is wel leuk om te zien. Ik had heel erg slecht haar, het stond alle kanten uit en ik wilde lange haren net als mama en alle andere kindjes op kleuterschool. Maar mijn moeder bleef het maar kort knippen. Met dikke tranen zag ik de plukken waar ik zo trots op was op de grond vallen. Mijn moeder knipte ons haar zelf, de kapper was te duur! Daarbij kwamen wij uit de tropen en daar had je helemaal geen kappers want je woonde daar midden in de rimboe .

Mijn haar stond alle kanten uit en was dor en droog. Wat mama er ook aan tonic insmeerde en hoe ze ook probeerde mij een dikke bos haar te laten teruggroeten...het lukte niet. Na jaren zeuren om ook vlechtjes te mogen hebben of een staart gaf ze de moed op en liet ze het groeien..tot op die ochtend!!!

Ja want omdat het ook altijd in de knoop zat en zij het doorkamde mocht ik het zeker toen het langer werd niet meer los laten hangen. Mama vond het vreselijk als het in mijn gezicht hing en “ piekte” (zo noemde je dat). Ze vlocht de stukken die maar niet mee wilden komen mee met een het wat langere haar...plat op mijn hoofd langs mijn gezicht zodat het niet kon pieken.
Deze ochtend kamde ze mijn haar en ik voelde dat er iets was...ze ging van de ene kant van mijn hoofd en kamde het tegen de richting in omhoog, opzij , naar voren en naar achteren. Ik vroeg wat er was maar ze zei...oh niets. Toch wist ik ...er is iets !
Ik hoefde niet naar school want mama nam mij achterop de fiets mee naar onze huisdokter Raymakers in het verderop gelegen dorpje Mook. Het huis lag aan de rand van het bos (MOOKERHEIDE) . Het was een stuk fietsen en ik zat op de ijzeren bagagedrager met mijn armpjes om mijn moeders jas heen geklemd. Het was guur en dus stak ik mijn handjes in haar jaszakken.

De dokter had een adamsappel die heen en weer bewoog en ik keek er gefascineerd naar. Hij was naast zijn praktijk aan huis ook militaire arts. In de ochtenden had hij praktijk aan huis maar als wij ziek waren kwam hij ook bij ons thuis een visite brengen. Deze dokter wist dus alles van heel de situatie , hoeveel kinderen, hoe zijn de woonomstandigheden, relaties tussen de ouders,etc.
Hij tilde mij op de hoge behandeltafel waar een wit laken op lag met stijfsel erin want het was hard en schuurde aan mijn beentjes. Ik voelde me ongemakkelijk en wist niet wat er ging gebeuren. Mama keek bezorgt en dat hielp ook niet echt. Mijn haartjes werden los gemaakt uit de vlecht op mijn hoofd en ook de dokter kamde het heen en weer ..alle kanten op. Ik zag wel dat hij hele plukken in zijn hand had die los waren gekomen. En ik had al niet zoveel haar...dus er liep een traan en nog een traan. Ik werd bang en dacht..oh nee he...niet weer mijn haren eraf!
Ik kon net twee korte staartjes aan iedere kant. Mama maakte mijn haar vast en de dokter schreef aan zijn bureau. Ik hoorde de kroontjes pen gedoopt worden in de inkt en het krassen op het papier.

Toen kwam de houten inktdepper die hij heen en weer over het schrift wiebelde. De inkt kon nu niet meer afgeven en mama kreeg een recept mee dat ze bij de vrouw van de dokter mocht inleveren. Ik moest er alvast mee naar het luikje lopen op de gang en mama sprak nog even met de dokter. We kregen een flesje met een vreemd ruikend goedje erin mee dat ze in de ochtend en in de avond op mijn hoofd moest inmasseren. Op de fiets vertelde mamma dat ze zich die ochtend rot was geschrokken omdat ik allemaal kale plekken van 4 cm doorsnee op mijn hoofd had. Het heeft nog een jaar geduurd voor ik weer nieuwe haartjes kreeg ...gelukkig ben ik nu gezegend met een flinke dikke bos lang haar. Zelf denk ik dat het ook met stress te maken heeft gehad want na mijn scheiding had ik dit ook ineens...ik schrok er niet van want ik refereerde aan dit verhaal van vroeger en het heeft zich inderdaad ook weer vanzelf opgelost! Gelukkig maar!

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 11 jan 2018 17:37 #23071

:lachen: ik zat heel geinteresseerd te lezen en dacht oh jee misschien wel pietjes.
Want dat zag ik vroeger we eens meer als de pietenzuster op school kwam ,
Waren er wel eens kinderen bij die dan ingesmeerd werden met een vies goedje.

Haha maar gelukkig dat was het Niet.
Groetjesss ...Louisse,

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 11 jan 2018 18:28 #23072

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

Oh nee.. brrr... pietjes _Yuk!:
Moet er niet aan denken. Weet nog goed dat de doek op tafel kwam en je voorover gebogen stond. Dan kwan die verschrikkelijke luizenkam en dat ging niet bepaald zachthandig. Dat kun jij vast wel beamen. Dan werd alles op de doek gekamd er daar werden ... als je pietjes of luizeneitjes had... alles gedood.

Gelukkig ben ik er van gespaard gebleven.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 11 jan 2018 21:12 #23073

Ik heb dat gelukkig ook nooit gehad.
Groetjesss ...Louisse,

Gemaakt door Kunena