Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
09 jan 2020

‘’t Poezenvrouwtje

Poezenvrouwtje-verhalen heet u... (met name de eenzame ouderen) van harte welkom!
Alle zielen krijgen hier een warm onthaal. De 10 Persjes ontvangen u met een open hart en hopen met hun avonturen,.. vreugde te brengen.
Advertentie in ‘t KBO-PCOB magazine vermeld dat u een account moet hebben. Dit is speciaal voor u aangepast. Account is alleen vereist indien u zelf een berichtje wil plaatsen in reactie op een verhaaltje of op de “BEDANKT-knop“ wil klikken, als u dat heel leuk vind.

Lees meer...
“Uit OUDE DOOS “ Poezenvrouwtje vertelt :
Jeugdherinneringen, hoe was t toen, tederheid, liefde voor, ondeugden, streken, mooie & fijne momenten
Maar ook van u... verras ons ermee! Deel ze met ons!

Onderwerp: #jeugdherinneringen-jaren ‘60- dagen voor kerst...

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 02 feb 2018 19:56 #23186

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13207
Ja vreselijk, dikke polsen waardoor je bijna niet kon slapen.
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: louisse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 06 feb 2018 11:58 #23194

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
gaatjes werden gestopt...!

Maaswol voor het stoppen van sokken

_voetje In tegenstelling tot vandaag de dag dat we in overvloed leven werden sokken gestopt met Maaswolgaren. Alle sokken waren van wol. De kleuren waren beperkt en je mocht blij zijn als je twee hele aan je voeten had. Alleen bij een doktersbezoek of als je schoenen ging passen kreeg je twee hele sokken aan. Meestal waren beide voeten gehuld in “gestopte sokken”

hmm
_sterretje Grote “knol” in je sok..zo noemde je zo’n gat. Het werd gestopt met wolgaren totdat ‘t niet meer mogelijk was en van ellende uit elkaar viel.

_sterretje Naaidoos was altijd goed gevuld voor noodgevallen...

Wollen broek met al aardig wat “ stop-werk” Mooi “ stop-werk” is een kunst, hoe minder je er iets van ziet des te vakkundiger gedaan!
Niettemin had je liever een gaaf exemplaar om je in te vertonen.
Maar ja...’t was niet anders, je moest te “ tering naar de nering zetten” zoals mijn moeder altijd zei!

Er ging veel tijd zitten in dit werkje want het moest zonder te veel dikke plekken anders liep je blaren en uiteindelijk eeltplekken. Er was een dikke stopnaald nodig met een ietwat scherpe punt om de steken op te pakken zodat ‘t niet verder kon “ ladderen” en het gat zo maximaal te beperken. Mamma had er een houten ”paddestoel” voor. Nu gooi je kapotte sokken weg en koop je nieuwe..in die tijd deed je lange tijd met kleiding en was je blij als je iets nog ongehavend in de kast had hangen. Alles werd gerepareerd of het nu een gat in je sok is of een versleten knie in een broek (werd een lap op gezet, zogenaamde Knie-stuk). Vaak ging kleding over van groot naar klein binnen de familie. Zeker wanneer er nichtjes waren die groter waren en die vaker nieuwe jurkjes kregen dan liep je altijd in andermans smaak en keuze. Niet altijd leuk en dat maakte dat je er altijd “ tuttig” bij liep. Het riep reacties op en je werd geplaagd en uitgescholden. Kinderen zijn hard onder elkaar en soms doen woorden veel pijn. Door de witte kniekousjes en de strikken in mijn haar werd ik op de weg naar huis over de bouwplaats keer op keer in een plas met modderig water geduwd.

Ik bood mezelf dan ook graag aan om na school de borden schoon te vegen, plantjes water te geven en de vloer nog aan te vegen...allemaal om tijd te rekken en nog niet naar buiten te hoeven. In de hoop dat na het uitvoeren van al die klusjes de plaaggeesten ‘t wachten te lang zou duren, moest ik dan toch naar huis. Met bonkend hard en gespannen om me heen kijkend liep ik de speelplaats af het zandpad op dat door de bouwplaats liep. Ik moest hier overheen, er was geen andere mogelijkheid om thuis te komen. Ik zette het op een rennen en net toen ik dacht dat ik ‘t gered had... kreeg ik een duw en belande wederom in de modder met mijn mooie witte strikken en sokjes. Alles zat onder de modder, het zat zelfs in mijn neus en oren. Mijn vlecht droop in een natte punt over mijn winterjas. Het was koud en de wind was guur. Ik kon mijn tranen niet meer bedwingen en baande mij huilend een weg tussen de naar mij schreeuwende jongens. Na wat duwen en trekken wist ik me los te maken van het groepje dat de weg blokkeerde. Wat moest ik nu weer voor smoes verzinnen waarom ik mamma zoveel was bezorgde en wederom voor de zoveelste keer deze week druipend nat onder de modder thuis kwam. Uiteindelijk heb ik ‘t die dag allemaal in een huilbui al hikkend en snikkend opgebiecht. Mamma trooste mij en is met de juf gaan praten. Vanaf die dag liep juf met de fiets aan de hand mee naar beneden het pad af tot ik de zandweg naar mijn huis bereikte. Daar stapte zij op de fiets en reed verder naar haar woning in het naastgelegen dorp.
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 06 feb 2018 14:35 #23196

Jee heftig verhaal zo is het een ramp als je naar school moet en durf je volgens mij
Op het laatst ook niet meer buiten te spelen .
En nu wou ik zeggen gelukkig is die tijd voorbij maar dat is niet zo
Het pesten duurt nog altijd voort.
Groetjesss ...Louisse,
een pootje
van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 feb 2018 12:32 #23215

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

De eerste televisie met een losse antenne die je vast moest houden en richten voor een goed en storingsvrij ontvangst. Wat een gedoe. De zenders waren toen geen keus. Alleen Nederland 1 en 2 waren voorradig. Met de toetsen aan de voorkant kon je dit instellen. Het geluid met de draaiknop.

_sterretje dit was ‘t “testbeeld” wat je te zien kreeg voor en na de uitzendingen

Kleuren waren er nog helemaal niet...dat was voor later. En er was een standaard “testbeeld” want een ieder uit die periode zal herkennen.

Na het sparen voor een antenne op ‘t dak van de woning met de daarbij behorende “versterker” om nog beter ontvangst te hebben...konden we jaren later ook Duitsland 1 en 2 ontvangen. Eindelijk helder beeld...behalve met veel ijsafzetting in de winter dat kon storen in de beeldweergave. Vreemd dat je zulke details onthoud. Zo klein als ik toen nog was...ik weet ‘t als de dag van gisteren.

Dit was indertijd een “luxe-artikel” (vreemd dat het nu zo gewoon is geworden, we kunnen ons geen huis meer voorstellen waar een TV ontbreekt)
Grappig !
Ik weet nog dat oma een schone zondagse-schort voordeed als de koningin op tv kwam . Ze dacht werkelijk dat je elkaar kon zien...zo schattig ...oma’tje begreep niets van de techniek want zij kon haar toch ook levensecht zien en ze sprak tegen haar. Ook voor deze oudere generatie ging het even iets te snel.
Bijlagen:

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 feb 2018 13:11 #23216

Haha ja leukkk he en dan verdraaide de antenne wel eens en moest inmijn geval vader drie hoog het
Dak op om alles weer goed te krijgen.
Groetjesss ...Louisse,
een pootje
van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 feb 2018 13:16 #23217

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

louisse schreef : Haha ja leukkk he en dan verdraaide de antenne wel eens en moest inmijn geval vader drie hoog het
Dak op om alles weer goed te krijgen.

Oh..ja, nu je het zegt Louisse, klopt helemaal, na een storm was dat vaak ‘t geval.
Vreemd he, dat we zo iets onzinnigs juist nog zo goed weten.

Gemaakt door Kunena