Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
09 jan 2020

‘’t Poezenvrouwtje

Poezenvrouwtje-verhalen heet u... (met name de eenzame ouderen) van harte welkom!
Alle zielen krijgen hier een warm onthaal. De 10 Persjes ontvangen u met een open hart en hopen met hun avonturen,.. vreugde te brengen.
Advertentie in ‘t KBO-PCOB magazine vermeld dat u een account moet hebben. Dit is speciaal voor u aangepast. Account is alleen vereist indien u zelf een berichtje wil plaatsen in reactie op een verhaaltje of op de “BEDANKT-knop“ wil klikken, als u dat heel leuk vind.

Lees meer...
“Uit OUDE DOOS “ Poezenvrouwtje vertelt :
Jeugdherinneringen, hoe was t toen, tederheid, liefde voor, ondeugden, streken, mooie & fijne momenten
Maar ook van u... verras ons ermee! Deel ze met ons!

Onderwerp: #jeugdherinneringen-jaren ‘60- dagen voor kerst...

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 feb 2018 13:27 #23218

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13216
Programma’s in die tijd...

Herken je ze nog?

Stuif es in....kinderprogramma op zaterdagmiddag

Pipo de clown en Mamma Lou met hun woonwagen getrokken door ezeltje Nono-nono en dochtertje Petra

Snip en Snap , voor de volwassen kijkers maar ook best leuk voor ons kids

Top-pop het 1e muziekprogramma voor de jeugd (Ad Visser en Penny de Jager)

Thierry de slingeraar , kinderprogramma

Dorus , wie kent ‘m niet!

Floris, spannende jeugdserie met paarden, zwaardgevechten in kastelen.

En natuurlijk mijn grote favoriet, ik blijf hem zelfs op deze leeftijd nog graag kijken als er herhalingen zijn...
Columbo, de onnozel lijkende politie-inspecteur met zijn stompje sigaar, zijn oude kreukelige regenjas en bijna uit elkaar vallende roestige auto.

Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:
Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: louisse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 16 feb 2018 19:37 #23239

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
Luiers van toen...

_voetje een kindje krijgen was in die tijd niet zo makkelijk als nu. Behalve de zorg voor de baby kwam er ook veel was bij. Veel werd er op de hand gedaan door het te koken op ‘t vuur in een grote “weckketel” die ook voor het inmaken van groentes werd gebruikt. Alle luiers waren van katoen en sommige duurdere waren van flanel. Eerst werden ze gespoeld vanuit de “ poep-emmer” , een onsmakelijk maar noodzakelijk klusje. Dan allemaal tegelijk in de ketel die inmiddels het kookpunt had bereikt. Met een grote houten spatel werd erin geroerd om het in beweging te brengen. Het stonk verschrikkelijk de combinatie van zeep met de luiers die nog schoon gekookt moesten worden. De hitte ontsmette meteen zodat alleen nog een scheutje “Dettol” in het spoelwater nodig was om zeker te zijn van hygiëne. Dan kwam het leuke gedeelte...het door de mangel halen van de schone nog natte luiers. De een draaide aan de slinger terwijl de ander invoerde en de droog-gewrongen luier er aan de andere kant opving. Dan alles over de houten waslijn die omhoog getrokken werd want warmte stijgt op en dus droogde het sneller bij het plafond. Het veroorzaakte veel vocht in huis en nu denk ik wel eens...wat was dat ongezond, maar je wist niet beter.
Ja dat was tijdrovend zo’n wasdag...wel even wat anders dan het gemak van tegenwoordig waarbij er machines zijn die na de was zelfs het droog-proces in werking zetten. Die goede oude tijd... of toch niet?!?

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 16 feb 2018 20:27 #23241

Haha. Ja ik heb mijn moeder wel de wasketel op het gas zien zetten maar dat met die luisers niet.
Toen ik zo groot was om te beseffen wat mijn moeder deed was ik al uit de luiers natuurlijk
en ja na mij kwamen geen luiers meer want ik was enigst kind
Ik kan mij wel herinneren dat zij als ze ging wassen met een stuk zunlightzeep
Op een wasbord aan de gang ging en dan door de wringer haalde en dan op een wasrek
Buiten het raam hangen.

Haha vind het nog steeds leuk dit.
Groetjesss ...Louisse,
een pootje
van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 16 feb 2018 20:41 #23242

Ja zie je dan herinner ik me nog ineens dat ik van mijn eerstekind
in het begin ook nog luiers gewassen heb maar toen had ik wel al een wasautomaat.
Bij mijn tweede kind kwamen de eerste wegwerp luiers.
Haha zoiets zouden ze in de verpleeghuizen moeten doen als spelletje.want er zijn daar best ook nog wel oudjes
Die zich dan ook ineens nog wat herinneren.
Ik. Heb dat namelijk ook bij iemand die een hersenbloeding had gehad gedan met een bord met letters en plaatjes ik zette dan
Het woord bij het plaatje en vroeg haar dan met haar hoofd te schudden als zij wist wat het was.
En zo kwamen we er dan achter dat zij wel alles verstond wat je zei en de dingen ook wel herkende maar zij kon niet rearen omdat zij niet meer kon praten. Verschrikkelijk he die mensen zitten gevangen in hun eigen lichaam.
En het personeel staat er bij te kijken maar hebben daar zelf geen tijd voor om dat met de patient te doen.
Triest

.
Groetjesss ...Louisse,
een pootje
van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 17 feb 2018 12:18 #23243

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

louisse schreef : Ja zie je dan herinner ik me nog ineens dat ik van mijn eerstekind
in het begin ook nog luiers gewassen heb maar toen had ik wel al een wasautomaat.
Bij mijn tweede kind kwamen de eerste wegwerp luiers.
Haha zoiets zouden ze in de verpleeghuizen moeten doen als spelletje.want er zijn daar best ook nog wel oudjes
Die zich dan ook ineens nog wat herinneren.
Ik heb dat namelijk ook bij iemand die een hersenbloeding had gehad gedaan, met een bord met letters en plaatjes, ik zette dan
het woord bij het plaatje en vroeg haar dan met haar hoofd te schudden , als zij wist wat het was.
En zo kwamen we er dan achter dat zij wel alles verstond wat je zei en de dingen ook wel herkende, maar zij kon niet rearen omdat zij niet meer kon praten. Verschrikkelijk he die mensen zitten gevangen in hun eigen lichaam.
En het personeel staat er bij te kijken maar hebben daar zelf geen tijd voor om dat met de patient te doen.
Triest

.

Mooi, petje af...dat je daar tijd en moeite in hebt gestoken. De techniek van vroeger was zo gek nog niet met de woordbordjes en plaatjes die je zo kon combineren. thumbsup Louisse en leuk dat je even jouw ervaringen en herinneringen hier deelt.
Bijlagen:

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 17 feb 2018 12:33 #23244

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

Eerste wasmachine...van toen!

_voetje Na het koken van de was in de Weckketel op ‘t vuur en het wasbord waarop alles met de “hand” gewassen werd kwam dan uiteindelijk de eerste wasmachine met als extra luxe de met de hand te bedienen “wringer” erop.
Deze machine draaide in die tijd nog niet in de rondte maar er zat een soort van vleugel op de bodem gemonteerd die tot een halve slag draaide en dan weer terug ging. Dit was om het wasgoed in beweging te brengen want met alleen weken ...werd het wasgoed niet schoon genoeg. Dit was voor die tijd al een hele vooruitgang en bespaarde moeder de vrouw van ‘t gezin veel tijd. Het huishouden was best een belasting en dus werd dit als een verlossing ervaren. Het water kon je afvoeren met een slang in ‘t afvoerputje of de gootsteen in de keuken.

Wat een uitkomst!

Daarna werd het witte goed uitgelegd om te “bleken in de zon” op het schone grasland, liefst op een helling want dan werd het nog witter dacht men.
Wit-makers waren er in die tijd nog niet!

Gemaakt door Kunena