Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
“Uit OUDE DOOS “ Poezenvrouwtje vertelt :
Jeugdherinneringen, hoe was t toen, tederheid, liefde voor, ondeugden, streken, mooie & fijne momenten
Maar ook van u... verras ons ermee! Deel ze met ons!

Onderwerp: #jeugdherinneringen-jaren ‘60- dagen voor kerst...

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 08 jan 2018 19:50 #23051

• poezenvrouwtje
  • poezenvrouwtje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
  • Ontvangen bedankjes 13537
Oh wat jammer .. dacht dat ik foto’s van t winkeltje gevonden had. Maar geeft niet we blijven gezellig doorgaan en jeugdherinneringen delen. Vind t zo leuk. Misschien dat als Marleen dit Topic vind er ook herkenningen zijn, zij is volgens mij ook van onze generatie!

En die snoepjes ga ik opzoeken...
Poezenvrouwtje van de 10 Persjes:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 jan 2018 20:41 #23055

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles
snoepjes van toen... 1960

poezenvrouwtje schreef : Oh wat jammer .. dacht dat ik foto’s van t winkeltje gevonden had. Maar geeft niet we blijven gezellig doorgaan en jeugdherinneringen delen. Vind t zo leuk. Misschien dat als Marleen dit Topic vind er ook herkenningen zijn, zij is volgens mij ook van onze generatie!

En die snoepjes ga ik opzoeken...

Inmiddels heb ik de snoepjes bij die bewuste topic geplaatst , deze kwam ik ook nog tegen ... de welbekende “ tum-tum” . Ik kom ze nergens meer tegen in de winkel. In mijn jeugd echt een kindersnoepje, mede omdat ze zacht waren.

Tiamo, Sheva, Pepé, Lieveke, Trigger, Spotje, Shiye ,Knoetje, Sumi & kleine Zatou !

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: louisse

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 jan 2018 20:54 #23057

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

ken je deze nog?

Schaduw spelletjes op de muur in t licht van de schemerlamp naast je bedje.

Vroeger op bed, niet kunnen slapen dan benutte je de tijd met schaduwfiguurtjes maken op t plafond of de muur. Na veel oefenen werd ik er heel handig in en lach ik soms in mijn eentje te gieren op bed... tot mama naar boven kwam en zei dat ik stil moest zijn, moest gaan slapen en t lichtje uit moest doen. Ze stopte me dan nog even onder een extra wollen deken en kuste me op mijn voorhoofd. Samen nog even een dankgebedje opzeggen en dan ging de deur naar de overloop dicht en hoorde ik de traptrede kraken... ze ging weer naar beneden. Nog even hoorde ik de kopjes op t aanrecht gezet worden en de wc doorgetrokken worden. Allemaal geluiden van t huis die zo vertrouwt waren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 jan 2018 21:21 #23059

Volgens mij heeft de supermarkt ze nog wel
Groetjesss ...Louisse,

een pootje van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 09 jan 2018 21:40 #23060

Ja leuk was dat he.
Hihi ik weet nog wat ga je vast lachen.
Wij woonde vroeger op 3 hoog en als ik dan savonds thuis moest komen dan
Ging ik fluitend naar boven of ging vast van beneden af tegen mijn moeder praten
Zo bang was ik op de donkere trap .haha als de buren mij op de trap hoorde dan deden ze soms het licht op de gang even aan voor mij.
Als het ging onweren en de biksem dan stoof ik uit mijn bed en vloogzo tussen mijn vader en moeder in in hun bed.
en eerijk gezegd krijg ik nog altijd een raar gevoel als het zo’n noodweer is.
Haha ben zeker bang geboren.
Groetjesss ...Louisse,

een pootje van al mijn viervoetige huisgenootjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: poezenvrouwtje

“Oude doos” #jeugdherinneringen-jaren ‘60- Poezenvrouwtjeverhalen 10 jan 2018 19:38 #23063

• poezenvrouwtje
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • liefde overwint alles

louisse schreef : Ja leuk was dat he.
Hihi ik weet nog wat ga je vast lachen.
Wij woonde vroeger op 3 hoog en als ik dan savonds thuis moest komen dan
Ging ik fluitend naar boven of ging vast van beneden af tegen mijn moeder praten
Zo bang was ik op de donkere trap .haha als de buren mij op de trap hoorde dan deden ze soms het licht op de gang even aan voor mij.
Als het ging onweren en de biksem dan stoof ik uit mijn bed en vloogzo tussen mijn vader en moeder in in hun bed.
en eerijk gezegd krijg ik nog altijd een raar gevoel als het zo’n noodweer is.
Haha ben zeker bang geboren.

Bij Opa in Utrecht de Oudenrijn

Het grote huis en de boerderij van Truus

_happyrollin
Denk dat dit bij vele kinderen heel herkenbaar is ....weet nog dat bij mijn opa in het hele grote herenhuis er lichtknoppen zaten...van die bruine bakelieten (was in die tijd) met zo’n draaiknop erop om ‘t licht aan te doen. Na een halve minuut (leek ‘t voor mij) ging die weer automatisch uit. Je hoorde dan die harde “klik” en stond dan halverwege de lange overloop of soms zelfs halverwege de hoge trap in ‘t pikke-donker. Ik vond ‘t vreselijk want in die tijd had je geen buitenverlichting ...als alleen dan de maan bij een heldere avond. Ik riep dan mijn moeder die uit de “zitkamer” op de 1e verdieping kwam en het licht weer even aan deed tot ik beneden was. Het huis van mijn opa had 14 kamers waaronder ook de kamertjes van de dienstmeisjes, keuken-personeel, de tuinman en de chauffeur. Hij was mijn 2e opa en woonde als rechter in een voor mij supergroot herenhuis met een vijver, hokken voor de 2 jachthonden en een tuin met bloemen waar je in kon wandelen.

Ik vond de weekenden fantastisch want ondanks dat we in de avond netjes aan tafel moesten eten met het zilveren bestek helemaal volgens de regels van de etiquette . Als je klein meisje bent is dat soms moeilijk om zo lang aan tafel te moeten zitten op een stoel met een aantal kussens onder je bibs omdat je anders niet boven je bord uit kwam..hi.hi.. Er lag een hele rij bestek en leerde dus al vroeg hoe hiermee om te gaan, welke lepel eerst en waarvoor het “Vismesje” diende. Dat je moest “afsluiten” met je bestek omdat anders niet afgeserveerd werd. Toen vond ik het vreselijk maar aan de andere kant redt ik mezelf nu overal, in welk chique restaurant dan ook, ik voel me op m’n gemak. Het is me niet vreemd en ik weet precies wat wel en wat “ not done” is!
Tja toen werd je dat nog met de paplepel ingegeven.

Het huis van Opa was gelegen in Oudenrijn naast de boerderij van tante Truus. Ja en die tante ...met haar melkkoeien, varkens die heerlijk lagen te rollen in de blub en loslopende kippen en ganzen op ‘t erf. Ze had ook een hond Maikel genaamd en alle koeien wist ze bij naam te noemen. Natuurlijk was ik daar te vinden. Zodra ik opa had begroet vloog ik de grote trap op naar boven om mijn oude plunje en laarsjes uit de koffer te plukken en met een noodgang mezelf in de bijkeuken te ontdoen van die grote strikken in mijn gevlochten staartjes. Mijn nettte jurk en zondagse schoenen waarin de witte kniekousjes werden gestopt zette ik netjes bij de schuifkast waar de voorraad in zat voor de keuken.

Dan vlug door de gazen-ijzeren hordeur die altijd piepte bij het opendoen en met een klap tegen het kozijn dichtsloeg. Dan op het bankje bij de wei die groenste aan opa’s tuin bij de vijver . Nog even zwaaien naar mama en dan over t houten hek klimmen. Met een sprong in de poep van de koeien. Mijn laarsjes sopten en zogen zich vast. Nu was het goed opletten want de zeugen was geen probleem ...maar de beer (mannetjes varken) daar moest je voor uitkijken want Truus zei altijd die bijt. Het weiland was niet breed maar voor mijn kleine beentjes en het steeds weer vastzuigen in de koeienvlaaien maakten het oversteken niet makkelijk. Oh..jee....ik zie de beer door het ronde deurtje uit het varkenskot van de schuur komen. En ja hij zag mij ook. Met vlugge stappen op zijn korte pootjes en hard knorrend en snuivend door zijn neusgaten die op stopcontact-gaten leken stoof het logge gevaarte op mij af. IK zette nog een tandje bij en rende voor mijn leven ....in mijn hoofd zei ik met veel angst...rennen, rechtdoor dat is de kortste weg...ik moet bij het hek zien te komen maar ik zag dat het niet ging lukken. De beer was sneller. Ik moest besluiten wat te doen. Mijn laarsjes kwamen niet snel genoeg los door de zuigkracht en dus besloot ik hard te gillen...Tante Truus...de beer komt eraan, help mij!!!
Weer bleef mijn laars steken en toen besloot ik mijn voet met sok eruit te trekken en de laars te laten waar hij was. Op een witte sok liep ik verder door de poep. Het maakte niet uit...ik moest weg voor die beer. Inmiddels had Truus de melkkoe gelaten voor wat ‘t was en kwam met een stok over het hek. Ze nam me open de arm en tilde me de lucht in...nu pas voelde ik me veilig. Ze tikte de beer met de stok op zijn snuit en hij draaide zich onder luid protest af.
De rustige stem van Truus zei: hallo meid, leuk dat je er bent, kom je helpen met koeien melken? Je kunt de uiers wassen en insmeren met vaseline dan zal ik ze melken. Dan gaan we samen de verse melk vanuit de emmer door de grote zeef met papier onderin schenken zodat hij in de melkbus komt en deze straks aan de straat kunnen.
Maar even wat anders...had je maar 1 laarsje aan ? Waar is die andere ? Daar tante Truus...daar steekt nog net een stukje boven de koeienvlaai uit van mijn laarsje...ik was zo bang en de beer kwam steeds dichter bij. Ik had beter langs de drukke Rijksweg kunnen lopen maar dat had mama mij verboden en dus moest ik wel door de wei. Ik vraag me nu af wat veiliger was geweest. Stel je voor dat tante Truus mij niet had gehoord.

Het was altijd leuk open de boerderij...we mochten met onze handen eten op een houten plank en springen in het losse hooi op “ de deel” die aan de boerderij vast zat. De koeien stonden daar te eten en ook in de winter was het daar altijd lekker warm. Springen vanaf de hooibalen in het losse hooi. Wat een pret. Er waren altijd jonge poesjes..zooo leuk!

Dan terug naar opa want het liep tegen etenstijd. Weer in de bij-keuken trok ik mijn naar de boerderijstinkende kleding uit. Mama hielp mij ongezien naar boven. In de badkamer stond een ligbed op pootjes en daar zat al een laag water in. Ik stapte erin ...het was glad en dus ging je al gauw zitten. Dan heen en weer zwemmen want het bad was extra groot gegoten voor mijn opa. Hij was een forse man en paste niet in een normaal formaat bad.Door het plensen spatte er water over de rand en dat droop door de tegelvloer door naar het plafond van de eetkamer. Mama kwam naar boven en waarschuwend tilde ze me uit de badkuip. Afdrogen en vlug je zondagse jurk aan . Haren kammen, zondagse strikken in en naar de eetkamer want we gaan aan tafel.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Laast bewerkt: door poezenvrouwtje.
Gemaakt door Kunena